SALE – חדרי שינה

מלאכת מחשבת

שיטות היצור העיקריות של שטיחים מוכרות כבר אלפי שנים. הזדמנות ללמוד ולהכיר

טכניקות האריגה הבסיסיות של השטיחים השתנו רק במעט במשך אלפי השנים האחרונות. הארצות המייצרות שטיחים בעבודת יד כיום, הן אלה בהן נוצרו השטיחים הראשונים:  טורקיה, טורקמניסטן, אפגניסטן, איראן, סין ופקיסטן. לאורך ההיסטוריה ניתן למצוא שני סוגי שטיחים עיקריים: שטיחי קילים, הארוגים שתי וערב בעבודת יד ושטיחי קשירה, שהם אריגים שעליהן נקשרות לולאות של חוטים צפופים. שטיחים בעיצוב וביצור מודרני נשענים על אותן שיטות.

אריגה ידנית

האריגה הידנית נעשית באמצעות נול, מסגרת גדולה שעליה נמתחים בצפיפות חוטי שתי, החוטים האנכיים המשמשים כבסיס השטיח. על חוטים אלה מושחלים חוטי הערב, האופקיים, הנראים לעין כשהשטיח מוכן. באריגה שטוחה ( FLAT WEAVE), בה יש רק חוטי שתי וערב, נוצרים שטיחים ללא פלומה. באריגה תלת ממדית (PILE  WEAVE) יוצרים שטיח עם פלומת לולאות או פלומה קצוצה שנראית כמו פרווה, באמצעות מוט מתכת. באריגה תלת ממדית חוטי הערב מלופפים סביב מוט ואז אל השתי. כשהשורה מתמלאת, המוט נשלף ונותרת שורת לולאות, אותן משאירים או חותכים ואז מקצצים לגובה הפלומה הרצוי.

תהליכי ייצור למותג NANI MARQUINA

תהליכי ייצור למותג NANI MARQUINA

הכל קשור

בראש פירמידת אריגת השטיחים נמצאת טכניקת ה- HAND KNOTTED. הטכניקה הזו דורשת רמת מיומנות גבוהה והשטיחים המיוצרים בה נחשבים לטובים וליקרים ביותר. הבסיס בשיטה זו הנו מערך צפוף של חוטים מקבילים שמתוחים על נול, אופקי או אנכי (האנכי מסובך, איכותי ויקר יותר) אליו נשזרים חוטי צמר, משי, ויסקוזה ועוד. החוטים נקשרים אחד אחד לחוטי הבסיס ונגזרים אחד אחד.

ישנם כמה סוגי קשרים אך בכל שורה נקשרים קבוצות חוטי בסיס שונות. בדומה לבניית קיר לבנים בו לעולם תשב לבנה מעל נקודת החיבור של שתי לבנים שתחתיה. בדרך זו נוצר משטח חזק מאוד. את שאריות החוט משאירים והם מהווים את הפלומה. לאחר השזירה, השטיח נראה פרוותי למדי ואז הוא עובר תספורת קפדנית שמביאה אותו למראה המקובל.

קולקצית שטיחי NANI MARQUINA המשקפים את האהבה לאומנות

קולקצית שטיחי NANI MARQUINA המשקפים את האהבה לאומנות

פעולת הקשירה מחייבת מומחיות וגוזלת זמן רב. איכות השטיח נמדדת דרך צפיפות הקשרים, איכות חומר השזירה ודרגת הקושי של הדוגמה. צפיפות של 80 עד 120 קשרים לאינץ’ מרובע נחשבת לאיכות נמוכה. צפיפות של 120 עד 330 קשרים לאינץ’ מרובע נחשבת לאיכות ביניים. צפיפות של 330 ומעלה לאינץ’ מרובע נחשבת לאיכות על.

בדומה לרזולוציה של מסך, איכות התמונה נקבעת לפי צפיפות הפיקסלים. ככל שהשטיח יהיה צפוף יותר כך הדוגמא שעליו יכולה להיות מדויקת יותר. החוקיות הזאת תקפה כמובן לראייה קלאסית של עולם השטיחים. בשטיחים בעיצוב מודרני לצפיפות יש חשיבות אך היא לא החשיבות הבלעדית. כך למשל השטיחים של מעצב העל JAN KATH ממעצבי השטיחים החשובים והבולטים בעולם, הם  בצפיפות של 100 קשרים לאינץ’ ומחירם גבוה מאד בשל ערכו של המעצב.

אריגה צפופה תציג דוגמא מדוייקת יותר

אריגה צפופה תציג דוגמא מדוייקת יותר

לבדוק בציציות

המונח Hand tufted הנו מטעה ביסודו וככל הנראה הומצא ככלי שיווקי שמעדן את המציאות. פירוש המילה tuft הוא ציצה. עבודת האריגה בשעטה זאת אינה ידנית אלא נעשית באמצעות מכונה חשמלית או פניאומטית (הפועלת באמצעות גז). המכונה מחדירה קבוצות חוטים לתוך יריעת קנבס צפופה (ולא שתי וערב כמו באריגת יד) עד לכיסוי המשטח. בסיום התהליך מודבק משטח קשיח יחסית לגב השטיח ומקבע את שלל הציציות. כך ניתן לזהות שטיח כזה. הבסיס שלו יהיה עבה וקשיח יחסית. שיטה זו, שהיא חצי ידנית במקרה הטוב, מצטיינת בקצב ייצור מהיר ובסקס אפיל ירוד.